poniedziałek, 26 sierpnia 2013

LEMON CAKE || Ciasto cytrynowe.

Jeżeli nie wierzycie Nigelli Lawson, że ,,żółte potrawy poprawiają humor'' to moi goście, którzy mogli spróbować tego właśnie ciasta na pewno to potwierdzą. Piekę je co roku w sierpniu i kiedy mieszkanie pachnie ciastem cytrynowym to znak, że już niedługo pójdę kupić nowe zeszyty. W oryginalnym przepisie (,,Kuchnia'' ; ,,The Kitchen'' N. Lawson) ciasto jest podawane bez kremu. Ja postanowiłam zrobić swoją wersję i od trzech lat wierzch pokrywam kremem cytrynowym z przepisu Pierre Herme, który często używam do wypieków, np. TU! Co więcej, ciasto jest b e z g l u t e n o w e.
Chcecie żeby ostatnie dni lata upłynęły Wam w lepszym humorze? :) 
Nie przejmujcie się tym, że przepis wygląda dość obszernie, pozory mylą.
DO DZIEŁA!

S k ł a d n i k i :

Na ciasto:
200g niesolonego masła + trochę na wysmarowanie tortownicy,
200g miałkiego cukru,
200g mielonych migdałów,
100g mąki kukurydzianej
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia (może być bezglutenowy),
3 jajka,
Skórka otarta z 2 cytryn (sok zachowujemy na syrop),

Na syrop: 
Sok z 2 cytryn,
125g cukru pudru,

Na krem:
3 cytryny,
2 jajka,
135g cukru pudru,
165g masła - temp. pokojowa,


Tortownicę natłuszczamy masłem. Piekarnik rozgrzewamy do 180 stopni. 
Masło ucieramy z cukrem na jasną puszystą masę, polecam robić to mikserem, mamy większą pewność, że nie będzie żadnych grudek.
W osobnej misce mieszamy migdały z mąką kukurydzianą i proszkiem do pieczenia. 
Trochę sypkich składników dodajemy do maślanej masy i wbijamy jajko. Na przemian dosypujemy suchych składników i wbijamy jajka, stale przy tym ucierając.
Na koniec dodajemy skórkę z cytryny. Ciasto przekładamy do tortownicy i wstawiamy do piekarnika na 40 minut.

Jak podaje Nigella, ,,ciasto może się wydawać niezbyt ścięte, ale patyczek wbity w środek powinien być dość czysty po wyjęciu, a brzegi ewidentnie powinny się kurczyć i odchodzić od ścianek formy''. Metoda z patyczkiem się sprawdza.

Kiedy ciasto będzie się piekło możemy przygotować syrop do nasączenia. W niedużym rondlu gotujemy sok z cytryny i cukier puder. Tak długo aż cały cukier się rozpuści. Syrop podczas nasączania nim ciasta powinien być ciepły.

Wyjęte z piekarnika ciasto nakłuwamy wielokrotnie patyczkiem, lub jedną sztuką surowego makaronu do spaghetti (nie wiecie dlaczego? Zapytajcie Panią Lawson.) . Polewamy syropem. Odstawiamy do wystygnięcia.

Przygotowujemy krem.
Z cytryn odkrajamy cienką warstwę skórki i drobno ją siekamy. Nie ma sensu bawić się ze ścieraniem jej, bo i tak będziemy przecedzać krem. Z owoców wyciskamy 100 ml soku. Jajka ubijamy z cukrem i sokiem z cytryny. Dodajemy posiekaną skórkę i podgrzewamy na wolnym ogniu, ale broń Boże nie zagotowujemy. :)
Masę przecedzamy do innej miski . Masło kroimy na małe kawałki, dodajemy do przecedzonego kremu i ubijamy mikserem przez 10 minut. (Uwierzcie, że mam wtedy włączony minutnik.) 
Przed nałożeniem krem wstawiamy do lodówki minimum na 2 godz. Ja, choć trudno mi się powstrzymać zostawiam go w lodówce na całą noc.
Pozostaje już tylko nałożyć krem na ciasto.










XOXO




edit:

UDAŁO SIĘ ! JESTEM W FINALE! 
Oczywiście dzięki Wam!
Jeżeli chcecie pomóc mi wygrać główną nagrodę, kliknijcie ,,Lubię to!'' pod TYM ZDJĘCIEM: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=510453592374942&set=a.510453585708276.1073741832.341661162587520&type=3&theater 
Będę Wam bardzo wdzięczna!

13 komentarzy:

  1. Ale mi narobiłaś smaku!:D

    http://freshisyummy.blogspot.com/2013/08/follow-me-down.html

    OdpowiedzUsuń
  2. czy ten krem to takie lemon curd? Uwielbiam ciasta bezglutenowe. Dobrze że taka żywność zaczyna się w końcu pojawiać w Polsce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, na lemon curd, jest co prawda wiele przepisów, ale jego konsystencja przypomina raczej budyń, a mój krem jest kremem tortowym i chociaż nie próbowałam, raczej nie dałoby rady przechowywać go w słoiczku tak jak lemon curd. :)

      Usuń
  3. Od dawna marzę o cytrynowym cieście, choć nigdy go nie jadłam, bo ciekawa jestem jak smakuje ;D

    OdpowiedzUsuń
  4. pysznie wygląda:)chyba muszę wypróbować przepis uwielbiam wszystko co cytrynowe:) na moim blogu właśnie dodałam stylizację z sukienką w kolorze cytrynowum:) gorąco zapraszam!:)

    OdpowiedzUsuń
  5. mniam na pewno wypróbuję przepis:))

    OdpowiedzUsuń
  6. Wspaniałe. I ten kuszący krem :))

    OdpowiedzUsuń
  7. wyglada to wszystko przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie tylko wygląda, ale też doskonale smakuje ! ;d

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda bosko!
    Wszystko w czym są cytryny u mnie wygrywa! :)

    Pozdrawiam,
    http://ewakuchennie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. O matko, to musi byc raj dla podniebienia. Nieziemsko wyglada i tak tez na pewno smakuje.

    Pozdrawiam serdecznie!

    Dagi

    OdpowiedzUsuń
  11. Mmm! Pysznie! Muszę spróbować go zrobić! :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...